PROTEST

Sindicatul pentru Unitatea Salariatilor din Televiziunea Romana recunoaste situatia grava in care se afla Societatea Romana de Televiziune si doreste sa fie consultat in elaborarea planului de masuri care, alcatuit cu intelepciune, onestitate si curaj, apoi aplicat neintarziat si consecvent trebuie sa scoata institutia noastra din situatia financiara actuala. Gaura financiara in care a fost adusa televiziunea in ultimii ani se datoreaza managementul neperformant ce a fost practicat de catre conducatorii sai, pe fondul scaderii veniturilor nete (ca urmare a neindexarii taxei cu inflatia, a caderii ratei de schimb leu-euro), a cresterii tuturor cheltuielilor de operare, dar si a introducerii unor obligatii nejustificat de mari (cum ar fi taxa de sustinere a cinematografiei, TVA pentru productii achizionate).

Mai ales din 2010 TVR s-a confruntat cu o conducere executiva care, in pofida evidentelor care sugerau ca data fiind pierderea foarte mare, se impun urgent masuri de continuarea reducerii ei, a generat cu buna stiinta cheltuieli iresponsabile. Aceste cheltuieli au condus la cresterea pierderilor anuale de la 48 milioane lei in 2009 la 162 milioane lei in 2010, asa cum se poate vedea foarte clar in raportul misiunii de audit a performantei  efectuat de Curtea de Conturi privind realizarea veniturilor si utilizarea acestora in perioada 2008-2011 la SRTV.

image

Pierderea are, asa cum se arata si in raportul Curtii de Conturi, cauze legate atat de scaderea veniturilor, cat si de cresterea cheltuielilor.

Conform raportului Curtii de Conturi, scaderea veniturilor se datoreaza in cea mai mare masura reducerii drastice a incasarilor din publicitate si scaderii sumelor realizate din sponsorizari, pentru ca, veniturile din taxa tv au ramas relativ nemodificate din 2005 pana in prezent.

image

Se poate observa cum veniturile incasate din publicitate au suferit o cadere masiva in 2009, probabil pe fondul crizei economice. Scaderea dintre 2010 si 2011 nu poate fi pusa pe seama crizei pentru ca piata de publicitate a ramas relativ constanta, observandu-se chiar o usoara crestere.

Consideram ca aceasta injumatatire a veniturilor din publicitate realizate in 2011 in raport cu 2009 si 2010 este un efect direct al anuntului pe care l-a facut TVR, prin reprezentantii sai, ca urmeaza sa rezilieze contractul cu regia de publicitate Splendid Media. In urma acestui anunt s-a instalat o stare de confuzie si o lipsa de motivare (in asteptarea rezilierii contractului) din partea firmei Splendid Media, dar si a clientilor sai.

Dupa cum ar trebui sa stiti, TVR nu a reziliat nici dupa un an contractul si in plus nici la aceasta data iulie 2012 -, desi contractul a expirat, nu a fost desemnata o noua entitate care sa vanda publicitate la TVR. Practic, in cel mai bun caz, daca se va selecta o noua regie, ea ar putea produce venituri din publicitate cel mai devreme la jumatatea anului 2013.

Veniturile din sponsorizari au avut urmatoarea evolutie:

image

Scaderea veniturilor din publicitate, dar si a celor din sponsorizari se datoreaza, intr-o masura semnificativa, si neperformantei cu care a functionat si functioneaza Directia Marketing. Promovarea programelor SRTV este greoaie, foarte tarzie si neatractiva.

Simptomatic este cazul olimpiadei de la Londra (despre care se pare ca s-a aflat acum o luna ca va fi difuzata de TVR) care a inceput sa fie promovata de canalele TVR doar cu putin timp inainte de inceperea ei, outdoor nu este nici pana acum promovata si in ciuda eforturilor eforturilor unor salariati de a rezolva aceasta problema, sistematic se pun bete in roate. Nu s-a facut nici o campanie de promovare, nu exista o strategie legata de necesitatea de a face acest program cat mai vizibil si mai atractiv in ochii telespectatorului in asa fel incat veniturile din publicitatea asociata sa poata sa creasca. Analizati, va rugam campaniile facute de posturi de televiune care nu au nici un drept de difuzare si comparati cu ce se vede pe posturile TVR.

Pe de alta parte achizitia de licente de programe (filme si competitii sportive), cu mult peste posibilitatile financiare ale institutiei, a contribuit major la cresterea pierderilor SRTV alaturi de cresterea continua a cheltuielilor cu resursele umane.

Achizitiile de programe neacoperite financiar s-au efectuat, in special, pe fondul lipsei unor strategii realiste care sa fundamenteze pe termen lung necesitatea achizitionarii acelor programe, corelandu-le cu posibilitatile financiare si gradul de recuperare prin vanzarea de publicitate.

Citam din raportul Curtii de Conturi:

image

In plus, in ultimii doi ani, SRTV s-a confruntat si cu un fenomen al cresterii cheltuielilor pentru realizarea unor programe. Programe extrem de costisitoare, care insa nu au produs audiente pe masura efortului financiar. Cheltuielilor de productie uriase, disproportionat de mari in raport cu celelalte productii ale TVR, in unele cazuri li s-au adaugat costuri mascate prin angajarea de personal extern pentru realizarea lor.

Notorie este situatia de la Intrecerea Anilor pentru ca epopeea introducerii acestei emisiuni in TVR a fost spectaculoasa si inedita. In ciuda evidentelor si a interpelarilor repetate in CA nu au fost luate masurile corespunzatoare de stopare. Initial s-a incercat realizarea emisiunii in afara, de catre o societate comerciala care nu exista la data „negocierii” efectuate de echipa din TVR. In urma protestelor din CA care acuzau modul in care s-a „negociat” cu o firma fantoma s-a ajuns sa fie realizata intern, insa sumele care pe prima varianta urmau sa se plateasca firmei externe, au fost utilizate pentru angajarea de personal din afara, folosindu-se diverse subterfugii. Zeci de documentaristi au ajuns pe statele de plata ale TVR, iar „vedeta Mircea Radu a „castigat” un concurs la redactia Minoritati, fiind ulterior transferat si insarcinat sa realizeze aceasta emisiune.

Dupa cum se poate vedea din tabelul sintetic din raportul Curtii de Conturi, aceasta emisiune a depasit cu mult cele mai scumpe emisiuni ale TVR, realizand in schimb audiente modeste, cu mult sub asteptari (7 minimum audienta se spunea in materialul initial).

image

Din pacate intreg mecanismul prin care SRTV alegea sa produca o emisiune, mecanism reglementat de regulamente inca in vigoare si care punea accent pe concursul de proiecte, a fost profund viciat in ultimii doi ani. Arbitrarul si decizia unilaterala a managerilor cu atributii editoriale Horia Romanescu si Cezar Ion, in frunte cu Presedintele Director General reprezentat de consilierii sai Dan Radu si Anca Gheorghe, mai apoi angajati prin concurs ca directori de directii, s-au substitut procedurilor stabilite prin regulamente.

In plus, si mai grav, desi in regulamente se stipuleaza foarte clar ca managerii (directori, redactori sefi etc) nu au voie sa fie implicati in realizarea de emisiuni, intrucat ar fi intr-un grav conflict de interese, incepand cu Rodica Culcer, Cezar Ion si terminand cu o parte dintre redactorii sefi, situatiile de emisiuni realizate sau moderate de „sefi” au ajuns sa fie considerate ceva normal.

Revenind la cresterea cheltuielilor cu resursele umane, aici, fara a intra in detalii, am dori sa remarcam patru fenomene care au ajuns la cote alarmante in ultimii doi ani:

·     angajarile directe fara respectarea legislatiei, dar si mascate sub forma unor contracte de drepturi de autor sau prestari servicii, in cantitate mare, dictate de volumul de productie urias declansat si de functionarea postului TVR Info in regim de canal de stiri, dar nu numai. Datorita faptului ca s-a folosit pe larg angajarea directa, fara concurs,  se poate dovedi ca selectarea persoanelor a fost arbitrara, subiectiva si, in unele cazuri, oneroasa

·     indisciplina muncii, concretizata prin efectuarea abuziva si inutila de ore suplimentare. In lipsa unei atitudini ferme a managerilor de linie care sa impiedice efectuarea de ore suplimentare nesolicitate, asa cum prevede legislatia, dar si, in cele mai multe cazuri, ignorarea aproape completa a obligatiei de a controla pontajele cu rigurozitate in asa fel incat sa nu existe situatii de ore suplimentare raportate, dar neefectuate, au condus la valori absolut alarmante ale orelor suplimentare. Cu toate ca situatia orelor suplimentare efectuate era transmisa lunar spre informare catre Comitetul Director si Consiliul de Administratie, niciodata aceasta situatie nu a facut obiectul unor discutii sau analize serioase. In plus exista situatii in care angajatii nu vin deloc la serviciu cu saptamanile. Sunt de notorietate declaratiile lui Cezar Ion din Comitetul Director prin care afirma ca el stie cel putin 35 de persoane care trebuie sa fie date afara pentru ca nu vin la TVR deloc. Ne intrebam retoric ce l-a impiedicat sa o faca.

·     acceptarea prin pasivitate a desfasurarii unor activitati sambata sau duminica de catre managerii in drept sa limiteze efectuarea de munca in week-end, desi in multe cazuri, activitatea cu pricina se putea desfasura la fel de bine si in timpul saptamanii, au condus la un nivel foarte mare al orelor de sambata-duminica care, potrivit legii, se platesc suplimentar.

·     In acelasi timp, datorita neintelegerii fenomenelor de productie de televiziune la nivelul Departamentului Bugete, orele de sambata-duminica au fost asimilate orelor suplimentare, ceea ce a facut imposibila urmarirea lor chiar daca reprezinta o speta diferita. In plus serviciile care au activitate continua, cum ar fi de pilda emisia sau ingestul (la stiri) efectueaza constant acelasi numar de ore de sambata-duminica. Consiliul de Administratie a fost dezinformat si a fost pus in situatia de a aproba un buget imposibil de respectat, bazat pe premize false, pentru ca la elaborarea lui au fost amestecate sumele referitoare la orele suplimentare (care puteau fi reduse printr-o programare si urmarire eficienta) si orele de sambata si duminica, care nu puteau fi decat partial reduse la directiile ce nu au activitati continue. Consiliul de Administratie a fost din nou dezinformat si nu si-a putut exercita prerogativele pentru ca dupa aprobarea bugetului global, nu a mai urmat si aprobarea bugetelor defalcate pe directii (asa cum era perfect normal), bugete ce ar fi trebuit sa respecte specificitatea muncii in fiecare directie in parte. Repartizarea bugetelor s-a facut discretionar in functie de preferintele conducerii. Decizia de a aloca in bugetul de Ore Suplimentare, sambata-duminica o suma egala cu jumatatea sumei platite in anul precedent va conduce in scurt timp la imposibilitatea platii orelor de sambata si dumica care, fie ca se doreste, fie ca nu, trebuie sa fie efectuate. Mai mult, la atentionarile repetate ca bugetul nu se va putea respecta, directorul Departamentului Bugete a dat vina pe Consiliul de Administratie pentru situatia creata de chiar incompetenta sa. Incompetenta dovedita odata in plus prin prezentarea unui buget alcatuit din sume in lei si sume in euro, sume cu TVA si sume fara TVA

·     intrucat exista in continuare in TVR zone inguste unde lucreaza un  numar insuficient de angajati, se genereaza un numar foarte mare de ore suplimentare. In acelasi timp, in unele compartimente personalul este excedentar si ca atare nu isi indeplineste norma de 40 de ore pe saptamana.

La aceste fenomene se adauga si anomalia numarului mare de sefi, fie ei sefi de serviciu, coordonatori cu atributii de sefi de serviciu, directori de departament, directori de directie. Organigrama in vigoare, aprobata de Consiliul de Administratie precedent, rezultatul reorganizarilor din mandatul lui Alexandru Lazescu, a marit nejustificat de mult numarul directorilor de rang inalt, transformand servicii cu cativa angajati in departamente si departamente cu cateva zeci de angajati in directii, dar si numarul sefilor de servicii sau redactori sefi.

Daca numarul mare de sefi ar fi produs un control mai eficient al fluxurilor de munca din SRTV, atunci lucrurile ar fi putut avea un beneficiu. Insa ceea ce cu totii stim si rapoartele de audit mentioneaza explicit ca fiind o problema foarte grava, este lipsa middle management-ului. Adica sefii mai mici nu au nicio dorinta sa se implice si sa isi exercite controlul asupra subordonatilor, sa isi duca la indeplinire indatoririle preferand sa fie seful de tip „baiatul bun” care propaga cererile cateodata aberante ale angajatilor in sus in loc sa le respinga sa sa le solutioneze, dupa cum e cazul.

Doamnelor si domnilor membri in Consiliul de Administratie,

Reforma nu poate incepe decat de la nivelul zero. Asta inseamna ca nu se poate cladi nimic peste inechitati, incalcari de regulamente, incompetenta si furt.

Inainte de a discuta orice plan de masuri care vizeaza reducerea cheltuielilor cu personalul prin reduceri salariale si/sau concedieri colective, pentru ca acest proces sa fie considerat onest si oportun, el trebuie sa inceapa cu o curatenie generala pentru asanarea tuturor fenomenelor negative, dintre care o parte au fost amintite mai sus, si pedepsirea celor responsabili activ sau pasiv de starea in care se afla TVR azi.

In cele ce urmeaza vom enumera cateva actiuni care trebuie sa se desfasoare neintarziat pentru ca increderea oamenilor in sistem este foarte redusa si este necesar ca toti angajatii TVR sa creada in faptul ca TVR se poate redresa si ca ce e rau poate fi pedepsit si eliminat astfel incat sa revenim la normalitate si lege prin sacrificiul care le va fi cerut.

Arbitrii nu pot fi jucatori

Sefii pusi sa conduca mecanismul fin al creatiei de televiziune aveau obligatia, conform regulamentelor, sa nu se manifeste ca si creatori. Cum ar putea un redactor oarecare sa nu suspecteze ca proiectul sau de emisiune a fost respins pe nedrept din moment ce redactorul sau sef are emisiune aprobata chiar de sine insusi? Lista sefilor cu emisiune il include chiar pe Directorul de Productie editoriala, seful redactorilor sefi, patronul incalcarii regulamentelor la care facea el insusi referire, in zilele cand avea procese impotriva Televiziunii Romane, glasul puternic – in acele vremuri - al protestelor impotriva acordarii de emisiuni fara concurs.

Propunem

1.     identificarea tuturor situatiilor in care sefi editoriali sau chiar membri ai Comitetului Director realizeaza emisiuni in mod direct sau prin intermediul rudelor de gradul unu ori a consilierilor, eliminarea acelor emisiuni din grila impreuna cu declansarea unor cercetari disciplinare impotriva acelor persoane care din pozitia lor de conducere au incalcat regulamentul (ROF, cap. V.7, pct.11).

2.     identificarea situatiilor in care sefi editoriali au primit bani sub forma drepturilor de autor pentru emisiuni realizate de ei sau de subalterni ai lor

3.     eliberarea din functii a acelor sefi care se aflau in situatii descrise la punctele 1 si 2 si revenirea pe functiile de executie detinute anterior. Salariul pe functia de executie pe care il vor primi nu trebuie sa depaseasca media salariilor pentru acea functie.

4.     publicarea tuturor cazurilor identificate si a masurilor corective aplicate adica, dupa caz, eliberarea din functie, declansarea anchetei disciplinare pentru incalcarea regulamentului si termenul de finalizare

Prin sef editorial se intelege ca se face referire la una dintre functiile de conducere executiva redactor sef, director de departament, director de productie editoriala, director de programe, director de stiri si/sau sport, membru in Comitetul Director

Respect egal pentru toti

In conditiile unei proiectate reduceri de salarii este de neacceptat  sa se faca in continuare majorari salariale si angajari.

Propunem

1.     identificarea tuturor directorilor de directii/departamente care, la finalul mandatului fostului presedinte director general, au profitat de aceasta schimbare pentru a propune cu justificari „pertinente” majorarea salariilor unor subalterni sau transformarea unor contracte individuale de munca pe perioade determinate in contracte pe perioada nedeterminata, sfidand inca o data legislatia si regulamentele in vigoare.

2.     sanctionarea acelor sefi

3.     publicarea numelor celor care au beneficiat de aceste masuri si ale sefilor care au decis

Citam din raportul Curtii de Conturi

image

Redefinirea rolului canalelor TVR si redimensionarea aparatului TVR de productie si difuzare

Asa cum se arata si in raportul Curtii de Conturi, SRTV opereaza un numar mare de canale care nu au un profil bine definit si, in plus, genereaza costuri mari de exploatare, costuri neacoperite de veniturile obtinute din vanzarea publicitatii tocmai datorita performantelor de audienta reduse. SRTV nu isi valorifica programele ca o retea de televiziune, canalele fiind considerate de multe ori ca fiind ordonate valoric dupa numar. Astfel o productie considerata importanta va fi programata pe TVR1, daca este mai putin importanta pe TVR2, daca este si mai putin importanta pe TVR3. Iar daca nu prezinta interes poate fi difuzata pe TVRi. O asemenea filozofie nu e de mirare ca a condus in timp la scaderea cotelor de audienta pentru toate canalele noastre.

Simptomatic este si modul arbitrar (fara o analiza de piata, fara un studiu atent referitor la publicul tinta) in care au fost mutate emisiuni de stiri (Telejurnalul si Ora de Stiri) care faceau deja audienta si erau bine pozitionate in grila, numai pentru a da senzatia de schimbare sau pentru a face loc unor emisiuni (La Mustata)

Tot simptomatic este si modul in care se vor trata transmisiile sportive de la olimpiada: pe TVR1, TVR2 si TVR3, in ordinea atractivitatii lor prezumate. Din pacate nu a fost deloc luat in considerare ca TVR3 era considerat un canal regional si ca atare sportul olimpic nu ar fi avut ce cauta in grila lui. Practic TVR va fi paralizata de transmisiile sportive pe toata perioada in care se va desfasura olimpiada, rolul de televiziune publica fiind abandonat in favoarea difuzarii a cat mai mult sport, suspendand emisiuni care aveau un rol important in realizarea misiunii publice si ignorand ca nu toti telespectatorii sunt interesati de sport.

Propunem

1.     Demiterea directorului Directiei Strategie Programe pentru ca, desi este de multi ani in pozitia de conducere responsabila cu elaborarea strategiei de programe a TVR, nu a produs niciodata un document coerent care sa poata fi supus dezbaterii publice si aprobat in Consiliul de Administratie, urmand apoi sa fie pus in aplicare si sa constituie fundamentul pentru o reorganizare profunda care sa ajusteze cheltuielile TVR la veniturile disponibile

2.     Demiterea directorilor de canale si a consilierilor acestora

3.     Infiintarea unui serviciu unic care sa se ocupe de elaborarea, urmarirea si corelarea grilelor de programe. In teorie, acesta trebuia sa fie rolul Directiei Strategie Programe, insa in practica aceasta nu a fost decat o suprastructura care a patronat ineficienta canalelor cu directorii si consilierii lor

4.     Elaborarea unei strategii a televiziunii romane prin care sa se puna in balanta obligatiile care decurg din misiunea unei televiziuni publice cu necesitatea de a incadra cheltuielile de operare in veniturile de care dispune TVR

5.     In functie de aceasta strategie, redefinirea canalelor TVR urmata eventual de un rebranding in conformitate cu noile roluri care urmeaza sa le fie atribuite

6.     Elaborarea unor grile strategice pentru aceste canale si utilizarea acesteia pentru a calibra necesitatile de resurse tehnice si de personal in asa fel incat sa se poata

7.     Declansa o reorganizare care sa puna in opera necesarul stabilit la punctul anterior

Tvr Info, desi necesar, este in acest moment un lux

Canalul Tvr Info a fost construit pripit, fara un studiu de impact privind costurile generate de operarea sa in regim de canal de stiri. Ca atare a fost pus in opera fara ca sa existe dotarile tehnice necesare pentru a acoperi volumul urias de filmari si transmisii care sunt provocate de un post de stiri. In plus, resursa umana disponibila fiind inexistenta, s-au facut angajari directe prin concurs sau fara concurs, pe perioada determinata sau nedeterminata, pe posturi vacante din diferite structuri ale televiziunii, urmate de detasarea la DEIS sau Tvr Info sau, pur si simplu, de instiintarea verbala a persoanei ca urmeaza sa isi desfasoare activitatea la info sau stiri, angajari mascate de personal editorial, artistic sau de productie prin diferite forme de contracte civile de prestari servicii, platite ca drepturi de autor sau contracte comerciale cu persoane fizice autorizate. Din pacate in multe cazuri s-a petrecut acelasi fenomen binecunoscut deja in TVR: angajatii noi au primit salarii mult mai mari decat aveau salariatii vechi pe functii similare.

Nu putem sa nu subliniem faptul ca trebuie apreciate eforturile echipei care lucreaza la TVR Info. Numai faptul ca cei angajati prin contracte de colaborare au lucrat timp de trei luni fara sa fie platiti sustine ideea noastra.

Este drept ca poate rezultatele nu au fost cele dorite si de aceea

Propunem

1.     Sa se analizeze cu mare atentie redefinirea misiunii, rolului si grilei acestui canal in mod special ca o masura imediata de reducerea cheltuielilor pentru care nu exista in acest moment resurse

2.     identificarea tuturor persoanelor angajate prin metodele descrise anterior si analizarea punctuala a oportunitatii incetarii relatiilor contractuale cu acestea prin concediere individuala, intreruperea platii drepturilor de autor sau intreruperea contractelor de prestari servicii, dupa caz. Lista include nu doar personalul cu atributii editoriale, dar si personalul tehnic implicat in productia si difuzarea emisiunilor de pe Tvr Info incluzand operatori imagine, tehnicieni, editori video, graficieni

3.     publicarea listei acestor persoane impreuna cu functia, valoarea salariului brut, valoarea contractului sau suma incasata pe drepturi de autor pe perioada in care persoana a prestat pentru tvr si, daca este cazul, daca a cumulat doua sau mai multe metode de plata.

Pedepsirea celor vinovati de realizarea si introducerea in grila a emisiunilor neperformante

In timpul mandatului lui Alexandru Lazescu au fost realizate cel putin doua doua emisiuni foarte controversate, considerate de la bun inceput premium si alimentate cu bugete uriase si prioritate absoluta in raport cu mecanismele de alocare a resurselor limitate ale SRTV. Desi au costat foarte mult si au fost puse in opera cu lumina verde de la conducerea superioara a TVR, performantele  de audienta au fost reduse. Numim aici Intrecerea Anilor si Fabrica de Staruri.

Daca despre Intrecerea Anilor am vorbit mai devreme, despre Fabrica de Staruri il citam de Dan Radu care spunea ca:

„Fabrica de staruri este primul proiect comun de televiziune dintre România şi Republica Moldova. Opt tineri din România şi opt din Republica Moldova caută celebritatea internaţională în domeniul muzical”.

Din pacate emisiunea a fost de calitate foarte redusa, atat din punct de vedere artistic, cat si tehnic si nu a justificat in nici un fel costurile ridicate.

Trebuie sa amintim si de emisiunea La Mustata, emisiune care a marcat un moment de varf in atitudinea de ignorare a regulamentelor din TVR. Astfel emisiunea este realizata si moderata de cel care este redactor sef la redactia care o produce. In plus domnul redactor sef incaseaza pentru aceeasi emisiune si drepturi de autor. Incredibil conflictul de interes al redactorului sef care aproba realizarea propriei emisiuni si care apoi semneaza bun de plata pentru drepturile de autor pentru sine, dar care nu a atras atentia nimanui, fiind considerat normalitate de catre toti sefii ierarhici superiori care ar fi trebuit sa vegheze la respectarea legislatiei si regulamentelor in vigoare (conform fisei postului).

Propunem

1.     Identificarea directorilor cu competente editoriale care au aprobat realizarea emisiunilor neperformante si a directorilor de canal care au fost de acord cu introducerea lor in grila si demiterea lor, urmata de demararea unei cercetari administrative

2.     Demiterea Comitetului Director pentru ca a aprobat producerea a acestor emisiuni

Reducerea cheltuielilor cu salariile sefilor

Organigrama actuala a SRTV este foarte compartimentalizata. Ideea initiala a fost de o implementa un sistem de conducere piramidal si impartirea structurilor in compartimente sau colective, servicii, departamente si directii a vizat organizarea personalului din SRTV in structuri conduse de manageri (coordonatori, sefi serviciu, directori de departament, directori de directie) subordonati unul altuia intr-un sistem piramidal. Din nefericire persoanele numite in aceste functii nu pot sau nu doresc sa isi exercite atributiunile de manageri, ceea ce conduce la imposibilitatea implementarii actului de decizie la nivelul structurii lor, astfel incat intreaga responsabilitate se reporteaza in sus, la seful ierarhic superior. Consideram ca este inutil ca aceste persoane sa fie retribuite cu salarii mari corespunzatoare pozitiei de manager.

Propunem

1.     reorganizarea SRTV, dupa o analiza atenta, care sa reduca numarul de servicii dar si sa se elimine, acolo unde este posibil, existenta serviciilor sau departamentelor inutile din organizatia noastra si, in consecinta, si necesitatea de a avea directori de departament sau sefi de serviciu pentru acele structuri

2.     Declasarea unor structuri organizatorice de la rang de directii sau departamente la servicii urmate de scaderea salariilor managerilor care se vor transforma din directori in sefi de serviciu. In special trebuie acordata atentie structurilor din subordinea PDG, unele plantate din motive obscure in directa sa subordine, iar altele inventate pe hartie dar nepuse in practica in beneficiul SRTV, ci doar, presupunem, a unor angajati din SRTV.

3.     Astfel Departamentul Management Financiar si Bugete Operationale, principal responsabil pentru modul defectuos si ilegal prin care s-a elaborat bugetul TVR 2012, ar trebui declasat si mutat in Directia Economica, acolo unde ii era locul. Directorul actual ar trebui demis si supus unei cercetari administrative care sa identifice ilegalitatile comise in proiectarea bugetului din 2012, buget care nu a inclus obligatiile TVR catre Bugetul de Stat si care a facut posibila prin omisiune neplata obligatiilor angajatorului la Bugetul Asigurarilor Sociale

4.     Departamentul Bugete Editoriale si Productie, cu ale sale Birou de Analiza si Evaluari si Birou Executie Operativa a Bugetelor, in fapt cu o singura persoana competenta, Aurel Lintoiu, ar trebui si el declasat si mutat inapoi la Directia Economica.

5.     Departamentul Dezvoltare si Proiecte Strategice ar putea fi declasat dupa ce se redefineste functia sa si numai daca se identifica cine ar putea fi angajatii TVR care ar putea lucra acolo astfel incat sa devina un organism functional si nu doar o structura pe hartie care ar putea fi folosita doar ca sa se faca cu ajutorul ei angajari dubioase la limita legii.

6.     Departamentul Training si Formare Profesionala “Academia Tvr” este suspectat ca a fost folosit ca sa sifoneze bani in afara televiziunii romane catre clientela preferata a conducerii. Ar trebui declasat la rangul de compartiment in subordinea Departamentului de Resurse Umane. In paralel ar trebui demarata o cercetare administrativa care sa studieze oportunitatea si legalitatea platilor care au fost ordonate de catre acest departament.

Pedepsirea celor vinovati de scaderea drastica a veniturilor incasate din publicitate

Asa cum se arata si in raportul Curtii de Conturi, SRTV a gestionat foarte prost si impotriva intereselor sale contractul cu Splendid Media, acceptand scaderea incasarilor din publicitate si nerealizarea venitului minim garantat fara sa utilizeze instrumentele legale pe care le avea la dispozitie. Mai mult de atat, dupa schimbarea echipei de management cu cea adusa de Alexandru Lazescu, TVR a afirmat in toamna anului 2010, prin vocea presedintelui director-general, ca intentioneaza sa rezilieze contractul cu regia de publicitate Splendid Media, ceea ce a provocat in cascada o serie de fenomene cum ar fi decredibilizarea Splendid Media in relatiile cu bancile care ii asigurau liniile de credit din care platea venitul minim garantat, dar si in relatiile cu posibilii clienti de publicitate, care nu au mai vrut sa incheie contracte pentru anul urmator. In mod normal ar fi trebuie ca TVR sa intrerupa contractul cu Splendid Media imediat, asa cum a anuntat, si sa ii dea in judecata pentru recuperarea restantelor dar si, intre timp, sa deruleze o procedura de achizitie publica pentru desemnarea unei noi regii care sa vanda publicitatea TVR. In mod cu totul nefericit, conducerea marketingului si presedintele director general au cochetat cu ideea sa vanda intern publicitatea, fara o regie, desi Consiliul de Administratie s-a pronuntat clar in defavoarea acestei idei. Nici dupa un an si jumatate de atunci nu a fost desemnata o noua regie de publicitate prin procedura de achizitie publica, fapt care a condus la injumatatirea veniturilor din publicitate in 2011 in raport cu 2010, asa cum se poate vedea in raportul Curtii de Conturi.

Propunem

1.     Demiterea directorului Directiei Marketing, declasarea directiei la rangul de serviciu

2.     Declansarea unei cercetari adminstrative impotriva celor vinovati, cercetare  care sa stabileasca si prejudiciul creat SRTV

3.     Declansarea unei proceduri judiciare pentru recuperarea acestui prejudiciu

Analiza serioasa a activitatii Directiei Emisiuni Informative si Sport

Recunoscuta ca fiind cea mai vizibila si controversata Directie din TVR, dupa activitatea careia este judecata intreaga imagine a institutiei, aceasta Directie este si cea care genereaza cele mai multe cheltuieli cu ore suplimentare si de sambata si duminica, nu intotdeauna justifcate. Este evidenta lipsa de implicare a celor care au aceste indatoriri in stabilirea unui program corect, in urmarirea respectarii programului de lucru si realizarea unor pontaje reale care sa rasplateasca munca efectuata si nu relatiile. Este evidenta politica de indepartare sau marginalizare a oamenilor incomozi, indiferent de expertiza lor profesionala si politica de numire in functii decizionale pe criterii ce nu au nimic comun cu profesionalismul

Dar cel mai grav aspect este acela ca prin angajarile si modificarile de functii facute in ultima perioada in aceasta directie se remarca o rasturnare a piramidei in zona editoriala: numai 18 redactori/reporteri pentru munca de teren si peste 53 de editori/producatori/prezentatori/coordonatori care isi desfasoara activitatea numai in interiorul redactiei. In plus chiar daca directorul Departamentului Sport si-a dat demisia, au ramas in urma sa o multime de probleme nerezolvate (contract pagubos cu H&SPORT MEDIA, plati de efectuat catre ProTV pentru meciuri deja difuzate, in conditiile neexistentei nici unui contract  si deci nici a unei hotarari de Consiliu de Administratie)

Propunem

1.     Reorganizarea pe principii corecte de functionare a unei redactii de stiri

2.     Identificarea si analizarea contractelor, intelegerilor facute de fosta conducere a Departamentului Sport si recuperarea eventualelor prejudicii

Doamnelor si domnilor membri in Consiliul de Administratie,

Acum, in ceasul al doisprezecelea, trebuie sa ne mobilizam cu totii sa facem curatenie in televiziunea noastra. Cu totii stim ca problemele la care ne-am referit mai devreme sunt doar o parte dintre cele care trebuie rezolvate, insa aceasta parte este cea mai importanta pentru ca daca dorim sa facem mai multi pasi pe drumul ce duce la salvarea Televiziunii Publice din Romania, atunci mai intai sa punem primul pas, iar acesta trebuie sa fie pus corect, pe pamant ferm.

Trebuie sa plecam la drum corect, fara sa asezam caruta inaintea cailor.

Avem nevoie de lideri in care sa credem, persoane oneste, asupra carora sa nu planeze nici o banuiala ca prin comportamentul lor voit sau nevoit au facut compromisuri sau chiar ilegalitati.

Doamnelor si domnilor membri in Consiliul de Administratie, asteptam sa cantariti toate argumentele prezentate de noi si sa judecati corect faptele si intentiile, apoi sa actionati cu fermitate ca adevarati administratori ce sunteti.