Scrisoare deschisa către parlament

Stimati Parlamentari,

Astazi, 31 martie 2014, ziua in care probabil veti decide cui veti incredinta gestionarea situatiei dramatice in care se zbate Televiziunea Nationala, revenim in atentia dumneavoastra cu cateva informatii ce ar trebui sa se constituie in argumente pentru sustinerea unor solutii realiste.
Va reamintim ca oricare ar fi persoanele desemnate, fara sprijinul dumneavoastra si al guvernantilor, efortul domniilor lor va fi zadarnic, iar soarta TVR va fi pecetluita.
Esecul planului de redresare aprobat si in egala masura asumat de Guvern in anul 2012 este cu siguranta cel mai bun argument. In absenta unui sprijin real prin modificari legislative sau initiative curajoase era evident ca nu va reusi.
Dimensiunile datoriilor acumulate de SRTV in ultimii 7 ani sunt cauzate, asa cum am aratat si in alte circumstante, in principal abandonarii acestei institutii de catre cei care in acest rastimp s-au succedat la putere si nu au avut curajul asumarii unor solutii care sa mentina demnitatea si independenta Televiziunii Nationale la care chiar Legea Fundamentala a Romaniei o obliga.
Va readucem in atentie cele mai importante lucruri care trebuiau facute si nu s-au facut precum si consecintele asupra situatiei actuale a TVR:

1.Problema: Legea 41/1994 -Art 40 alin (5) Procedura privind efectuarea controlului, constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor şi penalităţilor de întârziere în cazul sustragerii de la plata taxelor prevăzute la alin. (1) lit. b) de către deţinătorii de receptoare de radio, respectiv de televiziune, se stabileşte prin hotărâre a Guvernului. Consecinte : aceasta hotarare de Guvern a intarziat deja 20 de ani si a adus un prejudiciu de 750.000 de euro lunar prin sustragerea de la plata taxei TV a aproape 20% dintre romani. Deasemenea Raportul Curtii de Conturi a Romaniei arata ca in 2012, conform evidentelor ONRC comparate cu evidentele SRTV, 450.000 de societati comerciale nu plateau taxa TV Argument: in vreme ce statisticile ANCOM arata ca 83% dintre romani sunt abonati la o retea de televiziune prin cablu, doar 65% din populatia Romaniei plateste taxa TV. Lipsa unor reglementari legale pentru stabilirea procedurilor de control si sanctionare a celor ce se sustrag fac imposibila orice fel de actiune in sensul identificarii si obligarii la plata a celor ce se fac vinovati de aceasta contraventie care, in multe cazuri cu siguranta implica si aspecte penale.

2. Problema: Modificarea Legii 571/2003 privind Codul Fiscal prin introducerea in titlul VI, cap. 3, alin 127 lit k a operatiunilor desfasurate de posturile publice de radio si televiziune precum si majorarea TVA din iulie 2010 Consecinte : aceasta masura a determinat ca din 2005 pana in 2011 valoarea cheltuielilor inregistrate ca TVA fara drept de deducere sa creasca de la 11,40 % la 20,25 % din total incasari din taxa TV. SRTV, spre deosebire de televiziunile private, nu a avut parghiile necesare sa isi ajusteze veniturile in functie de aceasta modificare (un comerciant obisnuit isi poate ajusta pretul de vanzare in conditiile in care costurile de productie se modifica in vreme ce o institutie ca TVR nu avea cum sa faca acest lucru, parghiile fiind in mana politicienilor). Aceeasi masura a avut drept consecinta ca si alocatiile bugetare sa lase in conturile TVR cu 19% mai putini bani prin mecanismele fiscale de deducere a TVA doar in procent de 5%. Concret daca alocatia bugetara este de 124 lei (100 lei + tva) TVR incaseaza de la Bugetul Statului 124 lei, plateste furnizorului 124 lei dar deduce doar 5 lei din cei 24 de lei, restul de 19 lei ii datoreaza Bugetului de Stat ca si TVA fara drept de deducere. Deci SRTV primește 124 lei și plătește 143 lei.

3. Problema : Cresterea cursului valutar in intervalul 2005-2011 de la 3.62 lei/eur (curs mediu in 2005) la 4.23 lei/eur (curs mediu in 2011) Consecinte: cresterea cursului valutar a dus la o scadere a incasarilor calculate in euro de la 82.000.000 eur in 2005 la 75.000.000 eur in 2011 in conditiile in care valoarea colectata in lei a crescut de la 300 milioane lei la 320 milioane lei. In conditiile in care achizitiile de licente pentru filme sau competitii sportive sunt achitate in euro SRTV prin excelenta sa inregistreaze uriase diferente de curs valutar care nu pot fi ajustate din venituri.

4.Problema: Costul licentei pentru Campionatul Mondial de Fotbal era in 2002 de 2 mil de euro, iar acum acesta costa 8 mil de euro. Consecinta: Necesitatea achizitionarii acestor licente in calitate de Televiziune Nationala, in contextul cresterii cursului euro a condus la acumularea de datorii enorme pe care TVR nu avea cum sa le evite.

5. Problema : Cresterea salariului minim pe economie de la 250 de lei in 2003 la 700 de lei in anul 2012 in timp ce taxa TV a scazut in anul 2003 de la 4.50 lei la 4,00 lei. Consecinte: atat salariile care au trebuit crescute corespunzator cat si obligatiile bugetare aferente acestora au crescut de 3 ori, grevand bugetul SRTV si crescand datoriile catre bugetul de stat.

6. Problema : In memorandumul aprobat pentru asigurarea furnizarii serviciului public de televiziune, respectarea acestuia avea ca si conditie, in programul de redresare, printre altele indexarea taxei tv in raport cu indicele de inflatie, Desi TVR si-a rspectat obligatiile asumate prin planul de redresare, Guvernul nu a respectat obligatia indexarii.
Consecinte: Programul esalonarilor nu a putut fi respectat si a dus la acumularea de noi datorii din penalizari de intarziere la plata, impuse atat de ANAF cat si de furnizorii cu care SRTV are relatii comerciale.

7. Problema: Neaprobarea Raportului de activitate al SRTV si in consecinta demiterea Consiliului de Administratie in data de 10 decembrie 2013, coroborata cu intarzierea numirii unui Director General Interimar pana in dupa-amiaza zilei de 20 decembrie. Consecinte: Absenta unei persoane imputernicite sa ordonanteze platile a pus SRTV in imposibilitatea de a plati la scadenta (20 decembrie) obligatiile bugetare. Aceste evenimente au condus la pierderea esalonarii si impovararea SRTV cu o penalitate de 33 mil lei scadenta in luna aprilie 2014. In conditiile in care se incaseaza 22 mil lei lunar, luna aprilie va fi probabil luna in care SRTV va pierde si a doua esalonare – ultima acceptata de Codul de procedura fiscala.
Am subliniat aceasta problema pentru ca este de fapt cea care pune SRTV in incapacitate de plata in luna aprilie fara a fi decat consecinta unor decizii politice a caror responsabilitate o detineti. Prin urmare si rezolvarea trebuie sa fie tot o asumare politica a unor solutii care sa scoata SRTV din momentul critic pe care il traverseaza.
Doamnelor si domnilor parlamentari acestea sunt câteva din cauzele reale ale greutatilor financiare al Televiziunii Romane. Nu salariile pe care unii le cred exagerate daca ar fi sa credem legendele din presa de scandal ne-au adus aici ci lipsa de interes a politicienilor care ne-au condus in ultimii 10 ani. Din acest motiv ne permitem sa va sugeram citeva solutii simple care sa permita redresarea Televiziunii Romane, locul de unde s-a coordonat revolutia din 1989 si unde inca se mai face presa fara a renunta la bunul simt!
1. Adoptarea in regim de urgenta a unor reglementari care sa permita identificarea, controlul si sanctionarea gospodariilor si Societatilor Comerciale care au declarat pe proprie raspundere ca nu detin receptor TV dar sunt abonati la o retea prin cablu sau DTH.
2. Implementarea unor masuri sau facilitati fiscale care sa contrabalanseze efectul modificarilor din Codul Fiscal si care au afectat bugetul SRTV, inclusiv prin suportarea de la Bugetul de Stat a costurilor de retransmisie.
3. Indexarea taxei Tv chiar daca aceasta inseamna pierderea catorva procente in sondaje! Televiziunea a platit deja!

Biroul Executiv
SINDICATUL PENTRU UNITATEA SALARIAŢILOR TV
Presedinte SPUSTv Dragos Bocanaciu
Prim Vice Presedinte Mihaela Woytovict